Model wsparcia „Sąsiedzi” realizowany przez Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Henryka Sienkiewicza Białymstoku
Model wsparcia uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działania 4.1 Innowacje społeczne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020, Projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”.
Wartość projektu: 861 777 złotych;
Wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego: 812 569, 53 złotych;
Wartość dofinansowania z budżetu państwa: 49 207, 47 złotych.
Model wsparcia „Sąsiedzi” skierowany jest obcokrajowców o niskich umiejętnościach podstawowych z prawem do legalnego zatrudnienia w Polsce.
Okres realizacji: 01.04.2021 r. – 30.04.2022 r.
W ramach grantu docelowo objętych wsparciem zostanie 80 osób, które:
- ukończyły 25 rok życia,
- mają prawo do legalnego zatrudnienia w Polsce,
- mieszkają na terenie powiatu białostockiego lub Miasta Białegostoku,
- cechują się niskim poziomem umiejętności podstawowych (poziom 1, 2 lub/i 3 PRK).
Celem modelu jest podniesienie niskich umiejętności podstawowych uczestników w co najmniej 2 z 3 obszarów:
- czytanie i rozumienie tekstów,
- rozumowanie matematyczne,
- umiejętności cyfrowe.
Ponadto działania przewidziane w projekcie pośrednio służyć będą propagowaniu idei kształcenia osób dorosłych, w tym imigrantów zarobkowych, oraz podnoszenia kompetencji i nabywania kwalifikacji przez całe życie.
Uczestnicy modelu podniosą umiejętności w trzech obszarach.
Moduł I – tworzenie pism urzędowych oraz wypełnianie formularzy urzędowych:
- tworzenie listu motywacyjnego i CV,
- prowadzenie korespondencji mailowej służbowej i prywatnej,
- pozyskiwanie i przetwarzanie informacji użytkowej z różnych źródeł,
- pozyskiwanie i przetwarzanie treści reklamowych i promocyjnych z różnych źródeł.
W części efektów powielonych z modułem III zakres modułu I obejmować będzie poprawność językową.
Tematyka zajęć pozwoli uczestnikom udoskonalić umiejętności rozumienia i tworzenia informacji, identyfikować próby manipulacji zawarte w różnych źródłach (reklama, internet itp.), dokonywać prostych analiz zawartych w materiale źródłowym pod kątem potencjalnych zagrożeń dla określonych grup (wiekowych lub wspólnot), ocenianiem informacji pod kątem
ich wiarygodności, komunikować uzyskane informacje w sposób dostosowany do potencjalnych odbiorców.
Moduł II – planowanie i prowadzenie domowego budżetu:
- planowanie budżetu gospodarstwa domowego w perspektywie czasowej,
- szacowanie wydatków i innych potrzeb domowników,
- planowanie rezerw finansowych,
- poszukiwanie źródła oszczędności,
- zestawianie dochodów i wydatków,
- zdobywanie i wykorzystywanie wiedzy na temat kredytów i pożyczek,
- sprawdzanie realizacji budżetu przez innych członków gospodarstwa oraz komunikacji w tym zakresie,
- przygotowanie domowego budżetu w formie pisemnej, np. z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i korzystaniem z bankowości internetowej.
Moduł III – korzystanie z serwisów i platform internetowych:
- korzystanie ze smartfonów i/lub tabletów,
- korzystanie ze stron internetowych i serwisów społecznościowych,
- prowadzenie korespondencji mailowej służbowej i prywatnej,
- pozyskiwanie i przetwarzanie informacji użytkowej z różnych źródeł,
- pozyskiwanie i przetwarzanie treści reklamowych i promocyjnych z różnych źródeł,
- tworzenie pism urzędowych oraz wypełnianie formularzy urzędowych,
- tworzenie listu motywacyjnego i CV,
- planowanie i prowadzenie domowego budżetu.
W części efektów powielonych z modułem I i II zakres modułu III obejmować będzie techniczne wykorzystanie urządzeń i wprowadzania tekstu do aplikacji. Tematyka zajęć pozwoli nabyć podstawową wiedzę o budowie komputera/tabletu, systemie operacyjnym i podstawowym oprogramowaniu użytkowym, a następnie ukształtować umiejętności wykorzystania komputera do realizacji w pełni indywidualnego planu edukacyjnego. Zajęcia w ramach modułu zapewnią udoskonalenie umiejętności z zakresu rozumienia informacji (treści komunikatów wyświetlanych w systemie, oprogramowaniu użytkowym lub pojawiających się na stronach www), wpłyną na wzrost wiary w siebie i poprawę samooceny w związku z nabyciem podstawowych umiejętności cyfrowych.
Model wsparcia „Sąsiedzi” uwzględnia również:
- wsparcie prawnika w zakresie poradnictwa prawnego w problematycznych kwestiach, z jakimi uczestnicy spotykają się w życiu codziennym / prywatnym związanym z pobytem w Polsce,
- wsparcie tłumacza przy realizacji przez uczestników działań formalno-prawnych i innych o charakterze prywatnym związanych z niedostateczną znajomością języka polskiego (np. zawieranie umów, sprawy urzędowe),
- wsparcie doradcy – opiekuna edukacyjno-motywacyjnego,
- wsparcie edukatorów – rozwiązywanie indywidualnych problemów związanych z tematyką zajęć,
- grupowe spotkania integracyjne i podsumowujące.
Wsparcie edukacyjne realizowane będzie w ramach poszczególnych modułów w formie grupowej (3–4 spotkania na miesiąc po 2h, w okresie 10 miesięcy) oraz indywidualnych konsultacji. W ramach wsparcia edukacyjnego uczestnicy przejdą, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami przez 2 lub 3 moduły odpowiadające zakresom dla właściwych kompetencji podstawowych.
Harmonogramy zajęć:
Zajęcia edukacyjne:
Regulamin rekrutacji
Zarejestruj się on-line
Pobierz formularz rekrutacyjny (pdf)