Model wsparcia „(O)tworzyć świat” realizowany przez Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Henryka Sienkiewicza w Białymstoku
Harmonogramy zajęć
Białystok – harmonogram warsztatów.pdf
Model wsparcia uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działania 4.1 Innowacje społeczne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”.
Model wsparcia „(O)tworzyć świat” skierowany jest do osób dorosłych z niepełnosprawnością ruchową o niskich umiejętnościach podstawowych.
Celem modelu jest podniesienie niskich umiejętności podstawowych uczestników w co najmniej 2 lub 3 obszarach:
- rozumienie i tworzenie informacji,
- rozumowanie matematyczne,
- umiejętności cyfrowe.
Osobom biorącym udział w projekcie zapewnione jest wsparcie psychologiczne i doradcze w celu doskonalenia ich kompetencji społecznych w obszarze komunikowania się z innymi, pracy zespołowej, zwiększenia poczucia własnej wartości i gotowości do przełamywania własnych ograniczeń oraz poprawienia jakości życia.
W ramach grantu docelowo objętych wsparciem zostanie 30 osób, które
- ukończyły 25 rok życia,
- posiadają orzeczenie o niepełnosprawności z tytułu dysfunkcji narządu ruchu (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym) lub orzeczenie równoważne,
- mieszkają na terenie gmin miasta Białystok, Juchnowiec Kościelny, Księżyno, Supraśl, Łapy,
- cechują się niskim poziomem umiejętności podstawowych (poziom 1-3 PRK).
Uczestnicy modelu w ramach indywidualnych ścieżek rozwoju będą mogli wybrać następujące zestawy uczenia się:
I. Samodzielne tworzenie pism urzędowych oraz wypełnianie formularzy dotyczących:
-
- spraw urzędowych (np. meldunek, zasiłki, prawo jazdy, rozliczenia podatkowe),
- mieszkaniowych (np. opłaty, zgłaszanie usterek, wywóz śmieci),
- społecznych (np. petycje).
II. Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji użytkowej z różnych źródeł informacji.
Obejmuje tematykę związaną z:
-
- umiejętnością korzystania z informacji z różnych obszarów, np. medycznego, prawnego, związanego z bezpieczeństwem,
- ocenianiem źródła informacji,
- identyfikowaniem komunikatów perswazyjnych i manipulacyjnych oraz potencjalnych źródeł dezinformacji, a także zagrożeń.
III. Pozyskiwanie i przetwarzanie treści reklamowych i promocyjnych z różnych źródeł.
Obejmuje tematykę związaną:
-
- ze świadomym korzystaniem z Internetu,
- z informacjami zawartymi w ulotkach i innych materiałach reklamowych,
- z promocją dotyczącą różnych obszarów życia,
- z identyfikowaniem prób manipulacji i ocenianiem informacji pod kątem wiarygodności.
IV. Zarządzaniem domowymi zasobami finansowymi.
Obejmuje tematykę związaną z:
-
- planowaniem budżetu gospodarstwa domowego w perspektywie czasowej,
- szacowaniem wydatków i innych potrzeb domowników,
- planowaniem rezerwy finansowej,
- poszukiwanie źródeł oszczędności,
- zestawianiem dochodów i wydatków,
- zdobywaniem i wykorzystywaniem wiedzy na temat kredytów i pożyczek,
- przygotowaniem domowego budżetu z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i bankowości internetowej.
V. Pierwsze spotkanie z komputerem. To przede wszystkim nauka posługiwania się komputerem oraz urządzeniami zewnętrznymi. Realizowana tematyka pozwoli nabyć podstawową wiedzę o budowie komputera, systemie operacyjnym i podstawowym oprogramowaniu użytkowym, a następnie ukształtować umiejętności wykorzystania komputera do realizacji w pełni indywidualnej ścieżki udziału w projekcie.
Uczestnicy modelu podniosą umiejętności w zakresie m.in.:
-
- czytania i interpretacji tekstów,
- wykonywania działań matematycznych,
- korzystania z komputera,
- rozwiązywania zadań z wykorzystaniem informacji pozyskanych z Internetu,
- rozwijania motywacji wewnętrznej do podejmowania aktywności.
Planowanym efektem jest podniesienie umiejętności podstawowych uczestników zdiagnozowanych na poziomie 1 PRK lub niższym do poziomu 2 PRK, zaś osoby zdiagnozowane na poziomie 2 PRK w danym obszarze, podniosą jego poziom do poziomu 3 PRK.
Okres realizacji modelu: 1.06.2021 – 30.04.2022 r.
Wartość grantu: 418 104,46 zł
Wkład ze środków europejskich wynosi: 398 194,72 zł
Zapraszamy do obejrzenia filmu promującego model wsparcia “(O)tworzyć świat.
Galeria zdjęć
Pierwsze warsztaty w Białymstoku – 18 października 2021 r.
Pierwsze warsztaty w Księżynie – 21 października 2021 r.
Pierwsze warsztaty w Łapach – 23 października 2021 r.
Ostatni etap realizacji modelu wsparcia – walidacja – Księżyno, 26 marca 2022 r.