
Warsztaty dla młodzieży nt. „Jak radzić sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych” z wykorzystaniem nowoczesnych zasobów Centrum Kompetencji
W listopadzie 2018 roku 27 uczniów z pięciu białostockich szkół ponadgimnazjalnych (Zespół Szkół Handlowo Ekonomicznych, Zespół Szkół Zawodowych nr 2, Zespół Szkół Technicznych, Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Rolniczych) wzięło udział w warsztatach związanych z tematyką autoprezentacji i radzenia sobie ze stresem. Podczas zajęć prowadzonych przez doradców zawodowych Annę Rolak i Elżbietę Fidurę młodzież miała okazję zmierzyć się z wieloma pytaniami nurtującymi osoby chcące wywierać lepsze wrażenie podczas wystąpień publicznych.
Celem zajęć było m.in.: zwiększenie świadomości czynników odpowiadających za wywierane wrażenie, poznanie technik opanowania emocji i stresu związanego z wystąpieniem, eksponowanie swoich mocnych stron osobowości i wypracowanie własnego stylu autoprezentacji.
Warsztaty rozpoczęły się od części integracyjno-zapoznawczej, w trakcie której młodzież miała szansę poznać się lepiej i wypracować standardy wspólnej pracy grupowej. Następna część zajęć obejmowała m.in. tematykę autoprezentacji werbalnej i niewerbalnej, określenie własnego stylu autoprezentacji, cechy dobrego mówcy, zasady profesjonalnej autoprezentacji. Podczas warsztatowych symulacji związanych z wystąpieniami młodzież otrzymała informacje zwrotne od grupy oraz przećwiczyła techniki autoprezentacyjne. Każdy z uczestników zastanawiał się nad swoimi mocnymi stronami i możliwościami ich wykorzystania w codziennym życiu. Uczestnicy określali też własne trudności związane z autoprezentacją, dowiedzieli się, w jaki sposób mogą zapanować nad tremą i stresem, a także przećwiczyli wybrane techniki relaksacyjne ułatwiające poradzenie sobie ze stresem. Z pewnością cenne informacje zwrotne, które otrzymali uczniowie podczas zajęć, pozwolą im świadomie kierować wywieranym wrażeniem.
Mamy nadzieję, że warsztatowe symulacje i ćwiczenia praktyczne pozwolą uczniom czuć się pewniej w życiu codziennym, a także w trakcie wystąpień publicznych oraz pomogą im z większą odwagą wkroczyć w życie zawodowe
Opracowanie: Anna Rolak






















