Strona korzysta z plików cookies. Możesz okreœślić warunki przechowywania plików cookies w swojej przeglądarce. Zamknij
Szkoly Projekty UE Kursy Doradztwo Pracownia badań
Start arrow Leonardo da Vinci arrow Leonardo da Vinci - Green E, ekologia w przedsiębiorczości
 
 

Kształcenie zawodowe w Białymstoku

Biuletyn Informacji Publicznej

Dobrze ZaPROJEKTowana Szkoła

Leonardo da Vinci - Green E, ekologia w przedsiębiorczości Email
Image 
 

 

W dniach 13-17 marzec 2012 r. odbyła się kolejna już wizyta benchmarkingowa w ramach realizacji międzynarodowego projektu partnerskiego LLP LdV „Green E” w Hiszpanii. Szkołą goszczącą była szkoła “I.E.S Clara Campoamor” w Ceucie  - miasto i twierdza położone na afrykańskim cyplu tworzącym Cieśninę Gibraltarską, niemal naprzeciw Gibraltaru. Szkoła mimo iż zawodowa, to jednak typowo sportowa - przygotowująca gruntownie młodzież do zatrudnienia w obszarze sportu, rekreacji i wypoczynku.

W wizycie wzięło udział 2 słuchaczy Szkoły Policealnej Nr 5 dla Dorosłych w Białymstoku – Barbara Krupa (technik procesów graficznych) – laureatka międzynarodowego konkursu na logo projektu oraz Jarosław Jankowski (technik pojazdów samochodowych), a także: pani Bożena Barbara Krasnodębska – dyrektor CKU, Maria Jolanta Korzeniecka – zastępca dyrektora,  Ewa Maria Chociej – koordynator projektu.

Gościnna Hiszpania powita nas wspaniałą pogodą i przyjaznymi ludźmi. Po długiej podróży 2 autobusami, 2 samolotami i promem dotarliśmy do Przepięknej Ceuty, gdzie wieczorem czekała nas wspólna kolacja w najstarszej muzułmańskiej restauracji w Ceucie. Po obfitym posiłku zostaliśmy zauroczeni zwinnością najstarszego z kelnerów, który zaprezentował nam pokaz parzenia herbaty miętowej.

Kolejny dzień przywitał nas „myjkami” miejskimi pracującymi od 4 rano, sprzątając chodniki i ulice miasta. Porządkiem i ładem byliśmy pozytywnie zaskoczeni - wszędzie otaczały nas klomby z kwiatami i estetyczne pomniki. O 9.00 rano rozpoczęło się spotkanie projektowe wszystkich uczestników wizyty, podczas którego omówiony został stan dotychczas zrealizowanych działań projektowych oraz plany na ostatnie miesiące realizacji projektu. Ustalono, iż kolejne spotkanie podsumowujące odbędzie się w terminie 17-20/04/2012 r. we Francji. Podczas spotkania pogratulowano i nagrodzono brawami panią Barbarę Krupa – zwyciężczynię konkursu na logo projektu „Green E”. Koordynator Projektu z Finlandii wręczył symboliczny upominek. Po południu zwiedziliśmy z przewodnikiem najciekawsze miejsca Ceuty oraz jej wspaniałe plaże, a następnie osoby chętne mogły wziąć udział w wyprawie kajakiem.

Wieczór zakończyliśmy biegiem na orientację. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i naszym zadaniem było odnalezienie zaszyfrowanych miejsc w Ceucie wg. wskazówek na mapie, zagadek – kluczy lub też wskazówek barmanów z miejscowych pubów. Nasza grupa do której dołączyła młodzież z Francji dzielnie wygrała całą konkurencję, a sam bieg trwał około 4 godzin.

Totalnie zmęczeni po kolejnej niedospanej nocy stawiliśmy się dzielnie na spotkanie w szkole, gdzie czekał na nas dyrektor szkoły pan León Bendayán Montecatine.. Po krótkim przedstawieniu i podziękowaniu za gościnne progi udaliśmy się na godzinne zajęcia z Pilatesu, które prowadziła Maria – koordynator projektu z Hiszpanii.

Kolejnym punktem dnia były zajęcia projektowe dotyczące pakietu zdrowia “Health package”, podczas którego przyjrzeliśmy się bliżej sytuacji zdrowotnej jednego ze słuchaczy z Finlandii biorącego udział w działaniach prozdrowotnych oraz przeanalizowaliśmy własną sytuację zdrowotną, która jak się okazało nie była satysfakcjonująca.

Wspólne spotkanie zakończyliśmy podsumowaniem i ewaluacją działań projektowych, a następnie wspólnym lunchem.

Swoją wyprawę zakończyliśmy krótkim przystankiem w Maladze i już w sobotę byliśmy w domu.

Zobacz więcej (galeria)

Ewa Maria Chociej











 


Finowie i Islandczycy tym razem nauczyli się czegoś od nas!

W dniach 16-20 stycznia br. 17 osobowa grupa młodzieży i dorosłych słuchaczy szkół z Finlandii i Islandii wraz z nauczycielami miała możliwość nauczyć się czegoś od swoich kolegów z Polski. Goście przybyli do nas w ramach realizowanego projektu partnerskiego szkół „Green E - Ekologia w przedsiębiorczości - nabywanie nowych umiejętności poprzez rozwój programów nauczania i szkolenia” programu "Uczenie się przez całe życie" Leonardo da Vinci.
 
Podczas 5-dniowego pobytu w naszym mieście uczestniczyli w zajęciach florystycznych oraz warsztatowych z rękodzieła ludowego przygotowanych przez słuchaczy Centrum, a także z pisania Ikon w Muzeum Ikon w Supraślu. Poznali elementy wielokulturowości naszego regionu, uczyli się jak żyć w zgodzie ze sobą i z sąsiadami w duchu ekumenizmu.
W trakcie pobytu poznali również system edukacji w Polsce oraz porównali funkcjonowanie takich szkół jak Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku, czy też Zespołu Szkół Gastronomicznych. W trakcie wymiany doświadczeń zwiedzili Supraśl, Kruszyniany, Świętą Wodę, Szlak rękodzieła ludowego oraz gospodarstwo agroturystyczne działające w duchu „zielonej przedsiębiorczości”.
 
Projekt realizowany jest przez 6 krajów partnerskich UE: Finlandię, Islandię, Anglię, Francję, Hiszpanię i Polskę. Głównym jego celem jest zebranie i opracowanie materiałów w zakresie zagadnień ochrony środowiska w nauczaniu przedsiębiorczości w różnych sektorach szkolnictwa zawodowego, a także rozwój programów nauczania i szkolenia przedsiębiorczości w celu ożywienia starych tradycyjnych umiejętności korzystania z przyrody i naturalnych produktów do tworzenia małych przedsiębiorstw.
Już w marcu słuchacze CKU wraz z nauczycielami wyjadą do Hiszpanii.

Zobacz więcej (galeria)

Zobacz więcej (prasa)
Zobacz więcej (prasa)
Ewa Maria Chociej
Koordynator projektu


  

UWAGA uczestnicy projektu Leonardo !
W lutym 2010 roku Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku złożyło wniosek na realizację międzynarodowego projektu partnerskiego „Green Entrepreneurship; New skills for rural areas through development of curricula and training” (Green E - Ekologia w przedsiębiorczości - nabywanie nowych umiejętności na obszarach defaworyzowanych poprzez rozwój programów nauczania i szkolenia) w ramach programu LLP Leonardo da Vinci. Wartość projektu: 25 tys. Euro.
W lipcu otrzymaliśmy informację z Narodowej Agencji Programu „Uczenie się przez całe życie”, iż projekt został zakwalifikowany do realizacji.

W skład grupy partnerskiej wchodzą następujące placówki:
- „Itä-Savon koulutuskuntayhtymä, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto”, Savonlinna, Region Itä-Suomi oraz  Oulun seudun ammattiopisto Taivalkosken yksikkö , Taivalkoski , Region Pohjois-Suomi w Finlandii,
- “The Agricultural University of Iceland”, Borgarnes w Islandiai
-  „Hadlow College” w Tonbridge, Region Kent w Wielkiej Brytanii
- “I.E.S Clara Campoamor”, Ceuta, Region Ciudad Autónoma de Ceuta w Hiszpanii
-  “Institution Saint Joseph (Lycée horticole et forestier)” z Mesnières en bray, Region Haute-Normandie we Francji.

Celem projektu jest:
- zebranie i opracowanie materiałów w zakresie zagadnień ochrony środowiska w nauczaniu przedsiębiorczości w różnych sektorach szkolnictwa zawodowego,
- rozwój programów nauczania i szkolenia przedsiębiorczości w celu ożywienia starych tradycyjnych umiejętności korzystania z przyrody i naturalnych produktów do tworzenia małych przedsiębiorstw,
- zwiększenie wiedzy na temat programów nauczania i szkolenia zawodowego w krajach partnerskich,
- zwiększenie wiedzy na temat kultury krajów partnerskich,
- spotkanie nowych ludzi i wymiana doświadczeń.

Projekt zakłada udział 10 słuchaczy oraz 14 nauczycieli naszego Centrum, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w zakresie tradycyjnych metod wytwarzania produktów naturalnych i ekologicznych, a także rozwinąć umiejętności językowe.

W ramach projektu odbywać się będą miedzy innymi:
- zajęcia z języka angielskiego,
- warsztaty twórcze wytwarzania produktów naturalnych i ekologicznych,
- zajęcia warsztatowe na temat tradycyjnych umiejętności i metod produkcji ekologicznych produktów naturalnych oraz ich wykorzystywania
- wizyty i analizy  porównawcze z przykładami dobrych praktyk w krajach partnerskich,
- zajęcia komputerowe słuchaczy i nauczycieli przy tworzeniu wirtualnej platformy do sprzedaży wytworzonych przez uczestników projektu z krajów partnerskich produktów naturalnych i ekologicznych.

Zaplanowane są też wyjazdy zagraniczne do krajów partnerskich.

Projekt finansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.
 

Formularz zgłoszeniowy


UWAGA

Konkurs dla słuchaczy, nauczycieli oraz wszystkich przyjaciół Centrum na zaprojektowanie loga projektu Green E - Ekologia w przedsiębiorczości. Szczegóły...


Wizyta robocza projektu LLP Leonardo da Vinci
„Green E – Ekologia w przedsiębiorczości – nabywanie nowych umiejętności poprzez rozwój programów nauczania i szkolenia”
w Finlandii 11-15/04/2011r.


Od 11 do 15 kwietnia 2011 roku grupa uczestników projektu LLP LdV „Green E – Ekologia w przedsiębiorczości” Monika Jamiołkowska, Ewelina Iwaniuk, Katarzyna Krawiel, Anna Sulima, Walentyna Sulima, Andrzej Anikiej oraz koordynator projektu Ewa Maria Chociej gościła w Oulu Vocational College w Finlandii.

W poniedziałek 11 kwietnia oficjalnie wizytę rozpoczęła uroczysta integracyjna kolacja zorganizowana przez gospodarzy w Viking Restaurant Harald w Oulu. Podczas wieczornego spotkania mieliśmy okazję bliżej się poznać, omówić szczegóły programu, a przede wszystkich zasmakować oryginalnych specjałów miejscowej kuchni np. koziego sera z sałatką z czerwonych buraków na słodko.

Drugi dzień pobytu w Finlandii rozpoczął się od zwiedzania miejscowej szkoły Vocational College Business Unit. Vice Principal Mrs. Saija Niemelä-Pentti omówiła zasady jej funkcjonowania oraz finlandzki system nauczania i krótko scharakteryzowała realizowane w szkole zajęcia. Nauczyciele przedsiębiorczości - Mr. Pekka Karukka oraz Mr. Jukka Vehmas razem ze swoimi podopiecznymi zorganizowali polsko-finlandzkie warsztaty przedsiębiorczości. Następnie odwiedziliśmy OVC Agricultural Unit (wydział rolnictwa) w miejscowości Muhos oddalony o ok. 35 km od Oulu, gdzie poznaliśmy praktyczne zastosowania nowoczesnych technologii wykorzystywanych w produkcji rolno-spożywczej (mlecznej).  Mieliśmy także okazję poznać specyfikę pracy uczniów w mniejszych pracowniach florystycznych i wydziale „małych zwierząt” (króliki, szynszyle, świnki wietnamskie, owce i wiele innych). Szczególne uznanie wzbudziły ogromne szklarnie, w których finlandzcy uczniowie pod okiem nauczycieli uprawiają np. warzywa i kwiaty – od wysiewu aż po zbiór. Zakończeniem aktywnego dnia była autokarowa wycieczka po najciekawszych i najstarszych zakątkach Oulu.

W środę 13 kwietnia zwiedzaliśmy jeden z największych i najnowocześniejszych zakładów w Europie produkujących najwyższej jakości papier - Stora Enso Paper Mill Oulu. Niezapomniane wrażenia zostawiła po sobie wycieczka po „rozgrzanych do warunków tropikalnych” halach produkcyjnych fabryki i obserwowanie poszczególnych etapów produkcji papieru. Następnie odwiedziliśmy położony ok. 10 km od Oulu OVC Horticultural Unit (wydział ogrodniczy i architektury krajobrazu) w miejscowości Kempele. Tu obserwowaliśmy pracę uczniów, poznaliśmy warsztat pracowni florystycznych i wzięliśmy udział w zajęciach praktycznych – układając indywidualne kompozycje kwiatowe. Kolejnym etapem był pobyt w Taivalkoski – szkole oddalonej o 160 km od Oulu i 65 km od Kuusamo. Atrakcją było zakwaterowanie w górskim domku z sauną - College Cabin.
Czwartek 14 kwietnia obfitował w niespodzianki. Po krótkiej prezentacji i wycieczce po szkole OVC Forestry (wydział leśny) polscy uczniowie mogli pracować na szkolnych symulatorach leśnych. Uczyli się jak prawidłowo ściąć drzewo w warunkach zbliżonych do naturalnych. Kolejnym etapem była wycieczka do miejscowego lasu (150 km od północnego koła podbiegunowego) w strefę wycinki drzew. Mimo ciężkich warunków klimatycznych i ośnieżonej trasy wycieczka ta i możliwość pracy na prawdziwych maszynach leśnych dostarczyły nam niesamowitych przeżyć i przede wszystkim dużo zabawy. Ostatnim etapem był 24-godzinny obóz przedsiębiorczości zorganizowany przez Oulu Vocational College. Polscy i finlandzcy uczniowie pracowali razem w grupach mieszanych (językiem roboczym – był język angielski) opracowując plan działania powołanej przez siebie do życia międzynarodowej firmy. Musieli wspólnie m.in. opracować nazwę i logo firmy, jej wizję i misję, ułożyć program i przeprowadzić analizę SWOT, a następnie złożyć wszelkie niezbędne wnioski do jej formalnej rejestracji. W przerwie można było wypić kawę parzoną nad paleniskiem w towarzystwie niebieskookich psów Husky lub spacerować brzegiem zamarzniętego górskiego jeziora. Po przerwie zaprezentowaliśmy film promujący nasze Podlasie, który spotkał się z żywą reakcją zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Odpowiadaliśmy na wiele pytań dotyczących naszego regionu. Odkryliśmy, iż wiele aspektów nas łączy i wiemy na pewno, iż wiele osób odwiedzi nasz kraj w najbliższym czasie. Miłą niespodzianką były ciasta upieczone specjalnie przez finlandzkich uczniów i podarowane polskim kolegom w dniu wyjazdu.

Oficjalne zakończenie wizyty roboczej nastąpiło 15 kwietnia. Polsko-finlandzkie grupy robocze podsumowały na forum efekty wspólnej pracy, prezentując zasady działania założonych firm. Koordynator projektu strony polskiej – Ewa Maria Chociej – dziękując partnerom z Finlandii za gościnność i atrakcyjne zorganizowanie pobytu, wyraziła nadzieję spotkania roboczego w ramach projektu, tym razem już w Białymstoku.

Monika Jamiołkowska
Ewa Maria Chociej

































W dniach 28.03-1.04.2011 roku miała miejsce trzecia wizyta robocza projektu „Green E – Ekologia w przedsiębiorczości – nabywanie nowych umiejętności poprzez rozwój programów nauczania i szkolenia”. Uczestnicy dwóch krajów, jakimi byli Polska i Finlandia zostali zaproszeniu do Wielkiej Brytanii. Szkołą organizującą spotkanie i warsztaty było Hadlow College, natomiast koordynatorem Pan Howard Lee. Naszą placówkę reprezentowały dwie osoby, Wicedyrektor CKU Pan Rafał Michałowski oraz Pan Grzegorz Kuczyński.

Pierwszy dzień, tak jak i ostatni prawie w całości był poświęcony na podróż. Tak więc na realizację programu wizyty organizatorom zostały tylko trzy dni. Mimo wszystko czas ten był wykorzystany optymalnie. Po dotarciu do Hadlow zostaliśmy zakwaterowani w Hadlow Manor Hotel, który ugościł nas na bardzo wysokim poziomie. Hotel znajdował się na peryferiach miasteczka, więc dzika zwierzyna w postaci królików, czy różnego ptactwa za oknem była codziennością.

Od drugiego dnia naszego wyjazdu rozpoczęły się trzy długie dni, podczas których mieliśmy okazję zobaczyć jak Hadlow College realizuje wiele przedsięwzięć nie naruszających dobra ekologii. Pierwszą wizytą była winnica Biddenden, gdzie poznaliśmy zasady produkcji wina oraz historię tego przedsiębiorstwa. Nie zabrakło też praktycznych ćwiczeń w postaci przycinania łodyg winorośli. Ostatecznie udaliśmy się do zakładowego sklepiku, gdzie mogliśmy degustować różne rodzaje wina.

Kolejna wizyta tego samego dnia miała miejsce w stadninie koni, gdzie studenci uczyli się anatomii i opieki nad nimi. Powierzchnia przeznaczona do tego celu robiła wrażenie, o czym może świadczyć ilość przechowywanych tam koni – ok. 80 sztuk. Pod wieczór udaliśmy się do pobliskiego miasta Tonbridge, gdzie zwiedziliśmy centrum miasta, a następnie udaliśmy się na kolację. Miasto to liczy ponad 30 tyś. mieszkańców i mieści się w hrabstwie Kent.

Drugi dzień programu zaprowadził nas do lokalnej firmy, która zajmowała się produkcją drewna kominkowego, węgla drzewnego, różnego rodzaju wiór i wielu innych wyrobów, jakie można uzyskać z prostej obróbki drewna. Nie zabrakło też, akcesoriów w postaci innowacyjnej konstrukcji grilla z butli gazowej. Właściciel firmy aktywnie współpracujący z Hadlow College ugościł nas ciepłą kawą oraz przedstawił nam swoją działalność. Był on bardzo zainteresowany jak wygląda ta branża w naszych krajach. Na koniec zaprezentował nam maszyny, których używa w procesie produkcyjnym drewna.

Kolejnym punktem wizyty była pracowania florystyczna, gdzie czekało na nas zadanie w postaci utworzenia bukietu z kwiatów. Wcześniej jednak, dzięki uprzejmość Pana Howarda Lee czekała nas wizyta w dziale informatycznym Hadlow College. Pomysł ten był bardzo trafny, ponieważ obaj przedstawiciele naszej placówki są zapalonymi wielbicielami dziedziny IT. Po krótkiej wizycie w serwerowni wróciliśmy do reszty grupy, gdzie czekały już na nas materiały do utworzenia bukietu. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po szkolnym sklepie, który sprzedawał asortyment oferowany przez kierunki Hadlow College. Niemal wszystkie surowce były produkowane w szklarniach należących do szkoły, które zresztą były kolejnym punktem wizyty.

Ostatni dzień zwiedzania zaczął się od wizyty w pobliskich lasach, gdzie studenci Hadlow College zajmowali się badaniem populacji gryzoni. Wróciliśmy też do szklarni, gdzie tym razem czekały nas zadania praktyczne. Podczas wycieczki do Narodowego Parku Bedgebury National Pinetum zobaczyliśmy przepiękne sekwoje. Następnie zwiedziliśmy wydział zoologii Hadlow College bardzo bogato wyposażony w niemal każdy typ zwierząt np. ryby, ptaki, gady oraz gryzonie.

Ostatnim punktem naszej wizyty była niewielka wytwórnia porcelany, gdzie prowadzane są zajęcia dla osób niepełnosprawnych. Tam również tradycyjnie już,  czekały na nas zadania praktyczne.


Wizyta zakończyła się uroczystą pożegnalną kolacją, podczas której podsumowaliśmy nasze spotkanie, przedstawiliśmy nasze wrażenia i spostrzeżenia oraz wymieniliśmy się własnymi doświadczeniami.
 

Grzegorz Kuczyński


  










   


W dniach 19 – 22 października 2010r. odbyło się pierwsze wspólne spotkanie wszystkich partnerów projektu LLP Leonardo da Vinci „Green Enterpreneurship”. Kraje partnerskie w tym projekcie to: Finlandia, Wielka Brytania, Islandia, Hiszpania oraz Francja. Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku reprezentowała pani Katarzyna Nikiciuk  - nauczyciel języka angielskiego. Wizyta robocza odbyła się w Finlandii, w uroczej miejscowości Savonlinna położonej w południowo – wschodniej części kraju. Miasteczku słynącym z festiwalu operowego oraz turystyki. W wizycie uczestniczyli koordynatorzy projektów i nauczyciele zaangażowani w niniejszy projekt  dotyczący innowacyjnego podejścia do przedsiębiorczości.

Oficjalnego otwarcia wizyty dokonał dyrektor szkoły, który pokreślił jak wielki wpływ wywierają międzynarodowe projekty na zmiany w systemie oświaty, oraz wymianę doświadczeń między partnerami. Wszyscy partnerzy mieli okazję, aby przedstawić swoje instytucje i region, opowiedzieć o nauczanych kierunkach, szkolnych i poza szkolnych formach nauczania. Najważniejszą częścią prezentacji była przedsiębiorczość  i sposób jej nauczania w poszczególnych krajach.

Chociaż głównym celem wizyty roboczej było wyjaśnienie i ustalenie najważniejszych spraw związanych z realizacją projektu, takich jak podział obowiązków, ustalenia terminów wizyt i kolejnych spotkań koordynatorów, dzięki gościnności gospodarzy uczestnicy wizyty mieli okazję spróbować typowych fińskich potraw oraz zobaczyć najciekawsze zabytki w Savonlinnie. Najbardziej niezapomnianych wrażeń  dostarczył zamek położony na niewielkiej wyspie. Z jego okien rozpościerał się  widok na okoliczne jeziora i można było podziwiać niezwykle malownicze położenie miejscowości.

Zarówno mieszkańcy jak i gospodarze wizyty okazali się niezwykle przyjaźni, uczynni i otwarci.          

Katarzyna Nikiciuk

 
 
 

 
 
Top!
Top!